,

جای بخیه و زخم در عمل ابدومینوپلاستی

جای زخم و بخیه در ابدومینوپلاستی

زخم ابدومینوپلاستی؛ مراقبت ها و درمان

برجای ماندن جای بخیه ها و زخم در عمل ابدومینوپلاستی، امری رایج و متداول است؛ بنابراین می‌توان گفت از جمله عوارض رایج آن است‌. خوشبختانه روش‌های مختلفی وجود دارد که با اجرایی کردن آن‌ها می‌توانید تا حد بسیار زیادی آثار بخیه‌ها را از روی پوست شکم خود محو کنید. با ما در این مقاله همراه باشید.

داشتن تناسب‌اندام، ایده آل افراد زیادی است. بسیاری از افراد برای رسیدن به این هدف از روش‌های مختلف از جمله عمل جراحی ابدومینوپلاستی استفاده می‌کنند. شاید در گذشته رسیدن به تناسب‌اندام یک رویای سخت بوده باشد و دست‌یابی به آن نیازمند گذاشتن وقت زیاد و تمرین بوده، اما امروزه شرایط تغییر کرده است. پیشرفت‌های ایجاد شده در علم پزشکی سبب شده تا دستیابی به تناسب‌اندام امری ممکن حتی در کوتاه‌مدت باشد. یکی از عمل‌هایی که در خصوص رسیدن به تناسب‌اندام انجام می‌شود، ابدومینوپلاستی است. از این روش برای رسیدن به یک شکم صاف استفاده می‌شود. این روش بیشتر به افرادی توصیه می‌شود که از داشتن پوشت شل و افتاده وترک های پوستی ناحیه شکمی خود ناراضی هستند.

در طی این عمل جراحی، پوست‌های اضافه و چربی‌های ناحیه شکم حذف می‌شوند. علاوه بر این با سفت کردن عضلات شکم سبب می‌شوند تا شکم صاف و بدون چربی شود.

در روش‌های کاهش چربی شکم، تنها چربی شکم را حذف می‌کنند و پوست اضافه باقی می‌ماند ( عمل لیپوست تا حدی لیفت پوست را هم انجام می دهد)، ولی در روش ابدومینوپلاستی پوست اضافه ناحیه شکم نیز حذف می‌شود و به‌طور کلی به شما در داشتن شکم صاف و باریک کمک می‌کند. در طی این عمل، بافت شکمی به درستی‌ ترمیم و بازیابی می‌شود‌. این مقاله به توضیح بیشتر در مورد این روش درمانی برای زیبایی شکم می‌پردازد. اگر شما هم به دنبال یک روش مؤثر برای صافی شکم هستید تا پایان با ما همراه باشید.

با عمل پیکرتراشی بدن بیشتر آشنا شوید.

جای زخم ابدومینوپلاستی

در پی این عمل زیبایی شکم بر جای ماندن جای زخم و بخیه‌ها، امری رایج و متداول است؛ بنابراین می‌توان گفت، از جمله عوارض رایج آن است‌. خوشبختانه روش‌های مختلفی وجود دارد که با اجرایی کردن آن‌ها می‌توانید تا حد بسیار زیادی آثار بخیه‌ها را از روی پوست شکم خود محو کنید. به این منظور قبل از انجام این روش درمانی باید مراقبت‌های خاصی را انجام دهید.

جدای از مراقبت‌های قبل از ابدومینوپلاستی مراقبت‌های بعد از آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر قصد استفاده از این روش درمانی را دارید؛ در ادامه با ما همراه باشید تا با مراقبت‌های قبل و بعد از آن آشنا شوید.

مراقبت های قبل از ابدومینوپلاستی

بهتر است بدانید برای کاهش جای زخم در این روش درمانی باید مراقبت‌های لازم را قبل از انجام عمل شروع کنید. از جمله این مراقبت‌ها می‌توان به تحقیق برای انتخاب یک جراح خوب اشاره کرد. بهتر است قبل از انجام عمل در مورد آن اطلاعات کافی به دست بیاورید. جدای از آن در مورد پزشکان جراحی که این عمل زیبایی شکم را انجام می‌دهند نیز تحقیق کنید. برای عمل پزشکی را انتخاب کنید که افرادی که با ایشان عمل داشته‌اند، از نتیجه عمل راضی هستند. پس از انتخاب پزشک باتجربه و ماهر قبل از عمل جراحی با او ملاقات داشته باشید و در مورد سؤال‌هایی که در ذهن شما در خصوص عمل موردنظر وجود دارد، صحبت کنید.

خدمات دکتر حمید رضوانی

متخصص جراحی عمومی، پلاستیک و ترمیمی در تهران

  • پیکرتراشی به روش لیپوست
  • جراحی پروتز سینه و لیفت سینه
  • عمل فرم دهی و تزریق چربی باسن
  • جراحی ابدومینوپلاستی و مینی ابدومینوپلاستی
  • ژنیکوماستی (کوچک کردن سینه در آقایان)
  • ماموپلاستی (کوچک کردن سینه در خانم ها)

برای تعیین نوبت و مشاوره تماس بگیرید.

 09107103228

09107103227

-

از دکتر ابدومینوپلاستی، در مورد جای زخم و بخیه بعد از عمل بپرسید. جای زخم در افراد مختلف متفاوت است و به نوع عمل آن‌ها بستگی دارد. در قرار ملاقات قبل از عمل جراحی می‌توانید از پزشک معالج خود بخواهید تا محل قرارگیری بخیه‌ها را برای شما نشان دهد. اگر سیگار می‌کشید نکته بسیار مهمی که در مورد مراقبت‌های قبل از ابدومینوپلاستی وجود دارد این است که با توصیه پزشک حداقل چند روز  باید سیگار کشیدن را ترک کنید؛ زیرا سیگار کشیدن می‌تواند سبب تشدید عوارض این عمل شود.

دوره نقاهت پس از جراحی

پس از انجام عمل موردنظر دوره نقاهت آن شروع می‌شود‌. رعایت مراقبت‌های لازم در دوره نقاهت، نقش بسیار زیادی در کاهش جای زخم ابدومینوپلاستی دارد. از جمله مراقبت‌های بعد از آن این است که در اولین فرصتی که شرایط فراهم بود پیاده‌روی کنید. راه رفتن بعد از عمل، نقش بسیار زیادی در کاهش احتمال لخته شدن خون دارد. از طرفی دیگر برای کاهش تورم ناشی از عمل نیز مؤثر است.

استعمال دخانیات و سیگار از جمله مواردی است که نه‌تنها قبل از عمل باید رعایت کنید، بلکه پس از آن نیز باید رعایت شود. پس از انجام عمل تا زمانیکه دکتر توصیه میکند از استعمال سیگار و دخانیات خودداری کنید.

از دیگر نکات مهم توجه به رژیم غذایی بعد از عمل است. بهتر است بعد از عمل سبزی، میوه و آب فراوان را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

مهم‌تر از همه اینکه بعد از عمل از واردکردن فشار زیاد به شکم خود خودداری کنید. به‌عنوان مثال از برداشتن و بلند کردن اشیای سنگین که می‌توانند به شکم فشار وارد کنند خودداری کنید. سه هفته بعد از عمل هم بهتر است فعالیت جنسی نداشته باشید.

برای جلوگیری از بروز عفونت بهتر است پانسمان محل بخیه‌ها را مرتب تعویض کنید. این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است. تعویض پانسمان و تمیز نگه داشتن محل بخیه‌ها نه‌تنها از عفونی شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند، بلکه تمیز نگه‌داشتن محل زخم به بهبود آن‌ها و کاهش جای زخم نیز کمک می‌کند.

درمان جای زخم عمل ابدومینوپلاستی

به‌طورمعمول زخم‌های ناشی از عمل جراحی ابدومینوپلاستی ۱۲ هفته بعد از زمان انجام عمل بهبود پیدا می‌کنند. لازم به توضیح است که بهبودی کامل آن‌ها به یک زمان یکساله نیاز دارد. پس از بهبود زخم‌ها برای بهبود و کاهش جای زخم روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

_ یکی از روش‌های مؤثر برای کاهش جای زخم بعد از ابدومینوپلاستی استفاده از ویتامین E به‌صورت موضعی است. این ویتامین با مرطوب نگه‌داشتن محل بخیه می‌تواند در کاهش جای آن، نقش مؤثری داشته باشد. در این قسمت لازم به توضیح است که به‌منظور اثرگذاری بهتر باید از روغن اصل و طبیعی ویتامین E استفاده کنید. برای اثر دهی بهتر ویتامین E را به مدت یک ماه به‌صورت روزانه و مرتب به محل زخم خود بمالید. این روغن می‌تواند گزینه مناسبی برای ماساژ محل بخیه‌ها باشد که به کاهش اثر آن‌ها نیز کمک می‌کند.

_ تا جایی که امکان دارد از تابیدن خورشید به محل بخیه‌ها خودداری کنید. به این منظور و برای محافظت صددرصدی در مقابل نور خورشید، می‌توانید در ناحیه موردنظر از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. استفاده از کرم ضد آفتاب بر روی ناحیه موردنظر، علاوه بر محافظت در برابر نور خورشید فواید دیگری هم دارد. از فواید دیگر آن می‌توان به این مورد اشاره کرد که از تیره شدن پوست قسمتی که بخیه خورده است جلوگیری می‌کند. ناگفته نماند که برای محل زخم و بخیه ناشی از ابدومینوپلاستی باید از ضد آفتاب مخصوص استفاده کرد.

روش های دیگر درمان

_ اگر رعایت مراقبت‌های لازم، به کاهش جای زخم کمک نکرد، روش‌های دیگری هم برای کاهش جای این دسته از زخم‌ها وجود دارد. از جمله این روش‌ها می‌توان به تزریق آمپول استروئیدی اشاره کرد. این روش درمانی در بهبود علائمی نظیر برجستگی، قرمزی و ضخیم شدن پوست ناحیه موردنظر بسیار مفید و مؤثر است. در برخی از موارد از این روش درمانی، قبل از عمل جراحی به‌منظور کاهش جای زخم‌ها استفاده می‌شود‌. اگر قبل از عمل از روش درمانی تزریق آمپول استروئیدی استفاده نکرده باشید، می‌توانید پس از عمل به‌منظور کاهش زخم از آن استفاده کنید‌. به این منظور بهتر است چهار هفته بعد از عمل این روش را انجام دهید‌. در خصوص هزینه آن هم لازم به توضیح است که هزینه این روش متغیر است و به عواملی نظیر شدید و اندازه جای زخم‌های باقی‌مانده از عمل جراحی بستگی دارد.

_ لیزر درمانی هم یکی از درمان‌های مؤثری است. این روش درمانی بر روی عروق سطح پوست اثر می‌گذارد.  هدف اصلی استفاده از آن برای کاهش جای زخم است.

همان‌گونه که گفته شد؛ لیزر بر روی رگ‌های خونی ریزی که در سطح پوست قرار دارند تأثیر می‌گذارد؛ زیرا این رگ‌های کوچک سطح پوست سبب قرمزی آن هستند. لیزر با از بین بردن این دسته از رگ‌های خونی نقش بسیار زیاد و مؤثری در کاهش رنگ زخم و در نتیجه بهبود جای آن دارد. به‌طور کلی این روش درمانی می‌تواند سطح پوست را به‌طور کلی احیا و بازسازی کند‌. طی آن پوست زخم‌شده و آسیب دیده، به‌راحتی با کلاژن جایگزین می‌شود؛ که به‌طور مؤثری جای زخم را بهبود می‌بخشد. ناگفته نماند که بلافاصله پس از عمل نمی‌توانید از این درمان استفاده کنید. برای شروع آن بهتر است با پزشک معالج خود مشورت کنید و بنا بر نظر ایشان درمان خود با لیزر را شروع کنید.

ابدومینوپلاستی مناسب چه اشخاصی است؟

ابدومینوپلاستی یک درمان رایج برای کاهش سایز شکمی است؛ که هم زنان و هم مردان از آن استفاده می‌کنند. این روش بیشتر موردتوجه افرادی قرار می‌گیرد که بنا به دلایل مختلف، نظیر بارداری یا کاهش وزن ناگهانی، شکل و فرم شکم‌ آن‌ها تغییر کرده است. این موارد باعث می شود در ناحیه شکمی پوست اضافه به وجود می‌آید و این اصلاً ظاهر زیبایی ندارد. در برخی موارد پوست شل و آویزان به وجود آمده در ناحیه شکمی به‌آسانی و با ورزش از بین نمی‌رود. در چنین مواردی پای عمل‌های جراحی پیکرتراشی به میان می‌آید.

همین طور این روش پیکرتراشی به افرادی که به دلیل افزایش سن در عضلات شکمی دچار ضعف شده‌اند، افرادی که به دنبال تناسب‌اندام و رسیدن به شکم صاف و تخت هستند، هم توصیه می شود. ناگفته نماند که این عمل جراحی علاوه بر مؤثر بودن در کاهش چربی‌های ناحیه شکمی و همچنین کاهش پوست اضافی شکم، می‌تواند آثار مفید دیگری نیز داشته باشد. از جمله دیگر مزایای آن می‌توان به این مورد اشاره کرد که در کاهش کمردرد، زیادشدن قدرت کنترل مثانه و عضلات ناحیه شکمی نیز مؤثر است.

از طرفی علاوه بر این، به اشخاصی که قصد دارند روند کاهش وزن خود را ادامه دهند، نیز پیشنهاد نمی‌شود. مناسب‌ترین زمان برای انجام این عمل زیبایی شکم زمانی است که وزن شما تثبیت شده باشد. ناگفته نماند که این عمل بر روی شکم، زخم ایجاد می‌کند و زخم‌های حاصل از آن تا مدت‌ها بر روی پوست شکم باقی می‌مانند.

ابدومینوپلاستی و زایمان

در این خصوص لازم به توضیح است که اگر خانمی قصد بارداری مجدد داشته باشد، بهتر است از این روش برای کاهش پوست اضافه ناحیه شکمی خود استفاده نکند؛ زیرا پس از این روش با بارداری مجدد و بزرگ شدن شکم بیش از اندازه و در نتیجه کِش آمدن پوست شکمی، ممکن است نتیجه عمل از بین برود و ترمیم آن هم به زیبایی حالت اول نخواهد شد.

ابدومینوپلاستی بعد از سزارین
عمل ابدومینوپلاستی؛ قبل از بارداری یا بعد زایمان و دوران شیردهی…بخوانید.

پیشنهاد ما به این دسته از افراد این است که انجام ابدومینوپلاستی را به زمانی بیندازند که پس از آن قصد بارداری نداشته باشند. یا بارداری با کنترل وزن و سایز داشته باشند، که بیش از 7 تا 10 کیلو دچار اضافه وزن نشوند.

خلاصه مطلب

به‌عنوان سخن پایانی باید گفت در این مقاله به توضیح بیشتر در مورد ابدومینوپلاستی که یک عمل جراحی زیبایی شکم محسوب می‌شود و مراقبت های لازم برای کاهش جای زخم آن پرداختیم. دانستید که کاربرد اصلی آن برداشتن پوست اضافه‌ای است که به دلایل مختلف نظیر بارداری یا کاهش وزن ناگهانی به وجود می‌آید، است. این روش درمانی با وجود مزایای زیادی که دارد، معایبی هم دارد. از جمله معایب آن می‌توان به این نکته اشاره کرد که جای زخم و بخیه‌ها تا مدت طولانی روی پوست باقی می‌ماند. ناگفته نماند که با استفاده از روش‌های مختلفی می‌توان آن‌ها را کاهش داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *