,

آیا ژنیکوماستی خطرناک است؟

ژنیکوماستی (بافت پستان مردانه بزرگ شده) اغلب به دلیل عدم تعادل تستوسترون و استروژن اتفاق می‌افتد. این یک افزایش خوش خیم (غیرسرطانی) و غیرخطرناک در حجم سینه به دلیل افزایش بافت غدد است. برخی داروها و شرایط پزشکی نیز می‌توانند باعث آن شوند.

مردان در هر سنی می‌توانند تحت تاثیر ژنیکوماستی قرار گیرند. اما معمولا در دوران نوزادی، بلوغ و بزرگسالی رخ می دهد. عدم تعادل هورمونی می‌تواند باعث شود که مردان در هر سنی بزرگ شدن غده سینه را تجربه کنند که به نام ژنیکوماستی نیز شناخته می‌شود. اگرچه این وضعیت نسبتاً شایع است و تقریباً یک سوم از جمعیت مردان را تحت تأثیر قرار می‌دهد،  اما می‌تواند منبعی برای خجالت و ناراحتی باشد. تغییر ناگهانی در بدن شما نیز می‌تواند هشدار دهنده باشد و ممکن است باعث شود که نگران سلامت کلی خود باشید.

-
آیا ژنیکوماستی خطرناک است؟ -

چه چیزی باعث ژنیکوماستی می شود؟

ژنیکوماستی بزرگ شدن بافت غده‌ای در سینه(های) شماست. استروژن مسئول رشد بافت غده سینه است. استروژن همچنین ترشح تستوسترون را سرکوب می‌کند. این به این دلیل است که هورمون لوتئینیزه کننده (LH) را سرکوب می‌کند، هورمونی که مسئول ترشح تستوسترون در بیضه‌های شماست. به عبارت دیگر، افزایش استروژن و کاهش تستوسترون اغلب منجر به ژنیکوماستی می‌شود.

ژنیکوماستی بیشتر در طول دوره‌های نوسانات هورمونی رخ می‌دهد، به ویژه در طول:

  • تولد: بیش از نیمی از نوزادان پسر، سینه‌های بزرگ شده یا جوانه های سینه دارند. ژنیکوماستی در نوزادان معمولا در عرض چند هفته از بین می رود.
  • بلوغ: بیش از نیمی از نوجوانان پسر، درجاتی از بزرگ شدن سینه در دوران بلوغ دارند. این بزرگی احتمالاً به دلیل افزایش سریعتر استروژن نسبت به تستوسترون اتفاق می افتد. اما این عدم تعادل معمولاً با گذشت زمان تنظیم می شود – حدود شش ماه تا دو سال.
  • اواخر بزرگسالی: ژنیکوماستی در مردان بالای ۵۰ سال شایع است. با افزایش سن، بدن شما تستوسترون کمتری تولید می کند. افراد بالای ۵۰ سال نیز به احتمال زیاد داروهایی مصرف می کنند که می توانند باعث ژنیکوماستی شوند.

این علل ژنیکوماستی طبیعی و قابل انتظار هستند – از نظر فیزیکی مضر نیستند. اما ژنیکوماستی همچنین می تواند نشانه ای از برخی شرایط پزشکی باشد که نیاز به درمان دارند.

عوامل ژنیکوماستی که ممکن است خطرناک باشند

در حالی که ژنیکوماستی جدا از تاثیر مضر آن بر عزت نفس شما، به خودی خود خطری برای بدن شما ایجاد نمی کند، ممکن است نشان دهنده یک نگرانی اساسی برای سلامتی باشد. بنابراین بهتر است برای اطمینان از عدم وجود شرایط زیر از یک پزشک متخصص مشاوره بگیرید.

سرطان بیضه

در برخی موارد، بزرگ شدن سینه ها ممکن است علامت سرطان بیضه باشد، زیرا سلول های لیدیگ، سلول های سرتولی یا کوریوکارسینوم ترشح کننده hCG که باعث تومورهای بیضه می شوند، نیز ممکن است باعث بزرگ شدن سینه شوند. با این حال، این مورد بسیار نادر است، زیرا مطالعات نشان می دهد که ژنیکوماستی تنها در ۵٪ از بیماران مبتلا به سرطان بیضه وجود دارد.

سرطان پستان

ژنیکوماستی به تنهایی نشانه سرطان سینه نیست. ژنیکوماستی تنها یکی از علائم نشان دهنده سرطان است. سرطان سینه مردان بسیار نادرتر از ژنیکوماستی است. اما ضروری است که برای معاینه فیزیکی به پزشک خود مراجعه کنید که می تواند به تمایز بین این دو کمک کند. اگر علاوه بر ایجاد بافت سینه، تغییراتی در رنگ پوست سینه خود مشاهده کردید، توده ای را مشاهده کردید، ترشح از نوک سینه را مشاهده کردید، یا متوجه شدید که قفسه سینه شما قرمز، پوسته پوسته یا فرورفته است، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که سرطان سینه نیست. سرطان سینه مانند هر شکل دیگری از سرطان، اگر درمان نشود، می تواند گسترش یابد، بنابراین تشخیص به موقع مهم است.

-
آیا ژنیکوماستی خطرناک است؟ -

استروئیدهای آنابولیک

اگرچه ژنیکوماستی اغلب به طور طبیعی در نتیجه عدم تعادل هورمونی ایجاد می شود، اما می تواند با استفاده از استروئید نیز ایجاد شود که سطح تستوسترون و استروژن بدن شما را تغییر می دهد. در نتیجه، بسیاری از بدنسازانی که از استروئیدها برای ساختن عضلات استفاده می کنند، دچار ژنیکوماستی می شوند.

چاقی

بزرگ شدن سینه های مردانه نیز ممکن است نشانه چاقی باشد که تعدادی دیگر از نگرانی های سلامتی را به همراه دارد. این بیماری که به نام سودووژنیکوماستی یا لیپوماستی شناخته می شود، با ایجاد چربی در سینه ها مشخص می شود. در این مورد، کاهش وزن به جای رفع مشکل می تواند منجر به پتوز قفسه سینه یا افتادگی قفسه سینه شود، بنابراین ممکن است برای از بین بردن چربی و پوست اضافی نیاز به جراحی باشد و باید با پزشک مشورت شود تا به شما در تنظیم و حفظ وزن کمک کند.

سایر علل ژنیکوماستی

تعدادی از دلایل دیگر برای ژنیکوماستی وجود دارد. مواردی از قبیل:

  • تومورهای آدرنال
  • پرکاری تیروئید (تیروئید پرکار).
  • بیماری کلیوی یا نارسایی کلیه.
  • سندرم کلاین فلتر (یک بیماری ارثی).
  • بیماری کبد و سیروز.
  • هیپوگنادیسم مردانه (تستوسترون پایین).
  • تومورهای غده هیپوفیز (آدنوم هیپوفیز)، به ویژه پرولاکتینوما.

این شرایط غیر از ژنیکوماستی، علائم دیگری نیز دارند. این موارد باید توسط پزشک شما بررسی شود.

برخی داروها باعث ژنیکوماستی می شوند

-
آیا ژنیکوماستی خطرناک است؟ -

برخی داروها می توانند منجر به ایجاد بزرگی سینه در مردان شوند. به عبارتی دیگر ژنیکوماستی ممکن است یکی از عوارض جانبی برخی داروها باشد، از جمله:

  • سایمتیدین (برای سوزش سر دل و رفلاکس اسید).
  • دیگوکسین (برای برخی از مشکلات قلبی).
  • فیناستراید (برای پروستات بزرگ یا آلوپسی).
  • کتوکونازول (برای عفونت های قارچی یا قارچی).
  • اسپیرونولاکتون (برای فشار خون بالا و نارسایی قلبی).
  • تیازیدها (یک دسته از دیورتیک ها).
  • فنوتیازین ها (یک دسته از داروهای ضد روان پریشی نسل اول).
  • تئوفیلین (برای آسم و COPD).
  • متوترکسات (برای آرتریت روماتوئید و سرطان).
  • ایماتینیب (داروی شیمی درمانی).

موادی از جمله آمفتامین ها، ماری جوانا و هروئین نیز ممکن است باعث ژنیکوماستی شوند. استفاده نادرست از استروئیدهای آنابولیک نیز می تواند منجر به بزرگی سینه در مردان شود.

سلامت روان

در حالی که ژنیکوماستی به خودی خود تهدیدی برای سلامتی ایجاد نمی کند، می تواند تأثیر مخربی بر عزت نفس فرد داشته باشد و حتی ممکن است زندگی شخصی و حرفه ای افراد مبتلا را تحت تأثیر قرار دهد. برخی از مردانی که سینه‌هایشان بزرگ می‌شود، ممکن است از ترس قضاوت از موقعیت‌های اجتماعی دوری کنند یا حتی ممکن است به دلیل درک منفی از بدن خود دچار آسیب‌های روانی شوند.

 اگر از ژنیکوماستی رنج می‌برید، مهم است که از پزشک خود مشورت بگیرید تا اطمینان حاصل شود که آن علامت یک بیماری زمینه ای نیست. همچنین بسیار مهم است که بدانید شما تنها نیستید و گزینه های درمانی در دسترس است.

درمان ژنیکوماستی

ژنیکوماستی اغلب با گذشت زمان و بدون درمان از بین می رود. اما اگر ژنیکوماستی ناشی از یک بیماری پزشکی باشد، ممکن است آن وضعیت نیاز به درمان داشته باشد.

اگر دارویی مصرف می کنید که ممکن است علت ژنیکوماستی باشد، از یک دکتر متبحر در مورد انتخاب های خود سوال کنید. ممکن است پزشک از شما بخواهد که دارو را قطع کنید یا داروی دیگری را امتحان کنید.

اغلب، برای نوجوانانی که به دلیل تغییرات هورمونی طبیعی در دوران بلوغ دچار ژنیکوماستی شده اند، هیچ درمانی لازم نیست. پزشک نوجوان ممکن است هر 3 تا 6 ماه یکبار معاینه را توصیه کند تا ببیند آیا این وضعیت به خودی خود بهتر می شود یا خیر. ژنیکوماستی در نوجوانان اغلب بدون درمان در کمتر از دو سال از بین می رود.

اگر ژنیکوماستی به خودی خود بهبود نیابد ممکن است نیاز به درمان باشد. اگر این بیماری باعث درد، حساسیت یا خجالت شود، درمان بهترین گزینه است.

داروها

داروهای مورد استفاده برای درمان سرطان سینه و سایر شرایط ممکن است برای برخی از بزرگسالان مبتلا به ژنیکوماستی مفید باشد. آنها عبارتند از:

  • تاموکسیفن (Soltamox).
  • رالوکسیفن (Evista).
  • مهارکننده های آروماتاز، مانند آناستروزول (Arimidex).
-
آیا ژنیکوماستی خطرناک است؟ -

در ایالات متحده، این داروها توسط سازمان غذا و دارو تایید شده است. اما آنها به طور خاص برای استفاده در افراد مبتلا به ژنیکوماستی تایید نشده اند.

جراحی برای برداشتن بافت اضافی سینه

ممکن است بعد از اینکه منتظر ماندید تا ژنیکوماستی خود به خود از بین برود یا پس از مصرف دارو برای آن، بزرگی سینه‌های شما درمان نشده باشد. اگر ظاهر یا علائم دیگر شما را آزار می دهد، عمل ژنیکوماستی ممکن است یک انتخاب درمانی باشد. برای بررسی امکان درمان با جراحی ژنیکوماستی و شرایط درمان، میتوانید همین الان اقدام کنید و یک جلسه مشاوره و معاینه با دکتر حمید رضوانی تنظیم کنید.

خدمات دکتر حمید رضوانی

متخصص جراحی عمومی، پلاستیک و ترمیمی در تهران

  • پیکرتراشی به روش لیپوست
  • جراحی پروتز سینه و لیفت سینه
  • عمل فرم دهی و تزریق چربی باسن
  • جراحی ابدومینوپلاستی و مینی ابدومینوپلاستی
  • ژنیکوماستی (کوچک کردن سینه در آقایان)
  • ماموپلاستی (کوچک کردن سینه در خانم ها)

برای تعیین نوبت و مشاوره تماس بگیرید.

۰۹۱۲۰۱۷۵۰۱۸

-

منابع

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *