کوچک کردن سینه

همه چیز در مورد ماموپلاستی (Mammoplasty)

ماموپلاستی یا عمل کوچک کردن سینه همراه با لیفت سینه از جمله جراحی های زیبایی رایج در ایران و در میان بانوان است.

بسیاری از زنان به واسطه عواملی چون تغییر وزن، سن، ژنتیک، بارداری، شیردهی و …دارای سینه های بزرگ و افتاده میشوند.

از آنجا که امروزه زیبایی و تناسب اندام در اعتماد به نفس و روابط اجتماعی نقش مهمی بازی میکند، انجام عمل ماموپلاستی (یا همان کوچک کردن سینه همراه با لیفت سینه) جزو عمل های محبوب بین زنان شده است.

ذکر این نکته هم لازم است که این عمل بر خلاف بعضی عمل های زیبایی کم خطر و کم عارضه هم هست.

افتاده و بزرگ نبودن پستان علاوه بر وجه زیبایی ، جنبه درمانی هم دارد. چطور؟

افرادی که دچار سینه های بزرگ و افتاده هستند به مرور و با افزایش سن دچار کمر درد، شانه درد، گردن درد، عرق سوز شدن و بعضا ناراحتی های پوستی زیر سینه هم میشوند.

همچنین سایز سینه بزرگ در ورزشکاران خانم، آنها را از انجام برخی فعالیت های ورزشی منع میکند.

جراحی زیبایی سینه شامل سه مدل جراحی است:

پروتز سینه : عمل بزرگ کرن سینه که با قراردادن پروتز در زیر سینه انجام میشود و سینه را تا حدود 1 تا 2 سانت لیفت میدهد.

عمل ماستوپکسی : یا لیفت سینه که سینه را بدون تغییر دادن سایز ( نه کوچک می کند و نه بزرگ) فقط لیفت میدهد یا به اصطلاح بالا میکشد.

عمل ماموپلاستی : که هم سایز پستان را کاهش میدهد و هم عمل لیفت سینه را انجام میدهد و پوست اضافه را برمیدارد.

چه افرادی مناسب عمل ماموپلاستی هستند؟

خانم هایی که سینه های بزرگ و افتاده ای دارند که:

• باعث عدم تناسب اندام آنها میشود.
  • باعث کاهش توانای ورزشی در آنها میشود
  • باعث کاهش اعتماد به نفس آنها میشود.
  • باعث ایجاد درد و ناراحتی در سینه و عضلات درگیر میشود.
  • علاوه بر بزرگی، تقارن هم در سینه ها وجود ندارد.
  • چه افرادی مناسب عمل ماموپلاستی نیستند؟

• افرادی که وزن بالایی دارند.
    • افرادی که دیابت دارند.
    • افرادی که قصد بارداری و شیردهی در اینده نزدیک را دارند بهتر است بعد از این دوران اقدام به جراحی کنند.

عوارض ماموپلاستی:

هر نوع جراحی در دنیا عوارضی دارد. به خصوص وقتی با بیهوشی عمومی همراه باشد.

ماموپلاستی هم از این حیطه مستثنی نیست اما بسیاری از عوارض آن موقتی هستند و بعد از مدت کوتاهی رفع میشوند.

برخی عوارض ماموپلاستی (Mammoplasty) شامل موارد زیر میشوند:

• کاهش حس در نوک سینه
    • خونریزی و عفونت در محل زخم و بخیه
    • درد در ناحیه سینه
    • تورم ، التهاب و کبودی

از ذکر این نکته هم نباید گذشت که انتخاب دکتر باتجربه و متخصص علاوه بر نتیجه جراحی، بر کم عارضه بودن یا کوتاه مدت بودن عوارض نیز تاثیر دارد.

علاوه بر آن انجام درست مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی که دکتر جراح توصیه میکند هم در کاهش عوارض قطعا موثر است.

سن انجام عمل ماموپلاستی:

هر خانمی که رشد سینه اش کامل شده باشد و سینه دیگر رشد نکند. معمولا تا 18 سالگی کامل می شود میتواند عمل مامو پلاستی را انجام دهد.

اما قبل از عمل حتما باید با دکتر جراح ماموپلاستی مشورت کند تا با توجه به شرایط فرد و شرایط عمل، پزشک بهترین تصمیم را بگیرد و فرد را راهنمایی کند.

آمادگی برای عمل ماموپلاستی:

• انتخاب جراح ماموپلاستی متخصص، حرفه ای و با تجربه
    • حضور در جلسه مشاوره با پزشک، بیان شرح حال کامل و توقعات شما از عمل
    • انجام آزمایشات پزشکی موردنظر جراح برای شما (ماموگرافی، سونوگرافی، آزمایش خون و …)
    • قطع مصرف دخانیات و مشروبات الکلی حداقل یک ماه قبل از عمل
    • قطع مصرف داروهای مکمل، ضدالتهاب و ضدانعقاد خون قبل از عمل(با نظر پزشک)

روش انجام عمل ماموپلاستی :

عمل ماموپلاستی با بیهوشی کامل انجام میشود و حدود 2 تا 4 ساعت هم ممکن است زمان ببرد.

در این عمل برشهایی افقی و عمومی T  شکل در زیر سینه ایجاد میشود و چربی و بافت اضافه از سینه  خارج میشود و پوست اضافه هم برداشته می شود.

سپس فرم مورد نظر به سینه داده می شود و برش ها بخیه زده میشوند.

این زخم ها و بخیه ها بعد از جراحی  به مرور زمان کمرنگ تر میشوند ولی کاملا از بین نمی روند.

مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی

در صورتیکه به توصیه های پزشک معالجتان توجه کنید دوران نقاهت بعد از عمل ماموپلاستی کوتاه خواهد بود و ناراحتی های کمتری خواهید داشت.

توصیه های عمومی پزشک بعد از عمل ماموپلاستی موارد زیر می باشد:

• به علت بیهوشی کامل برای عمل جراحی لازم است برای ترخیص و حداقل تا 1 روز بعد از عمل همراه داشته باشید.
  • برای جلوگیری از عفونت و کاهش درد داروهای که پزشک تجویز کرده است را مرتب استفاده کنید.
  • در دوران نقاهت نمک کمتر و مایعات بیشتر استفاده نمائید.
  • از 2 روز بعد از جراحی با نظر پزشک میتوانید استحمام کنید و شروع به راه رفتن کنید.
    • محل بخیه را خشک نگه دارید  و در صورتیکه خشکی زیاد آن آزاد دهنده بود میتوانید از مرطوب کننده ها (با احتیاط که وارد زخم نشود) استفاده کنید.
    • بعد از جراحی محل عمل بانداژ میشود و با سوتین های مخصوص بسته میشود. تا زمان مراجعه به پزشک بایستی پانسمان ها را به طور مداوم تعویض کنید.
    • بعد از بازکردن پانسمان توسط پزشک بایستی از سوتین های مخصوص استفاده کنید
    • انجام ورزش و فعالیتهای سنگین و رانندگی تا 4 هفته ممنوع است.
    • در صورت مشاهده هرگونه علائم غیرطبیعی مانند تب و لرز ، درد شدید، التهاب غیر طبیعی و عفونت حتما به پزشک معالج مراجعه کنید.
    • مصرف دخانیات را تا 1 الی 2 ماه قطع کنید.

مدل خوابیدن بعد از ماموپلاستی:

بعد از جراحی ماموپلاستی نباید به پهلو یا روی شکم خوابید. خوابیدن به پشت برای حفظ زیبایی و تقارن سینه ها توصیه میشود.

مامو پلاستی و سرطان سینه:

بحث هایی وجود دارد که عمل های زیبایی سینه باعث افزایش احتمال سرطان سینه می شود.

در عمل ماموپلاستی به علت اینکه بافت و غددهای اضافی سینه را برمیدارند باعث میشود مراحل اولیه تشخیص سرطان سینه آسانتر انجام شود.

بعد از عمل پروتز سینه، برای تشخیص سرطان سینه به جای ماموگرافی از MRI استفاده میشود ولی هیچ تاثیری در میزان ابتلا ندارد.

دکتر حمید رضوانی – متخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی-

نمونه جراحی های ماموپلاستی دکتر حمید رضوانی را در کانال پینترست و یا پیج اینستاگرام دکتر ببینید.