مراقبت های بعد عمل ژنیکوماستی

روند بهبودی ناشی از جراحی ژنیکوماستی، می‌تواند در افراد مختلف بسیار متفاوت باشد، زیرا هر بیمار از نظر پاسخ طبیعی بهبودی بدن و تحمل درد منحصر به فرد است. نوع روش جراحی مورد استفاده و مقدار بافت اضافی که باید برداشته شود نیز بر زمان بهبودی تأثیر خواهد داشت. با این گفته، زمان بهبودی معمول برای جراحی ژنیکوماستی 4-6 هفته است.

درد زیاد در جراحی ژنیکوماستی اساساً دو روز طول می کشد. پس از آن، هفته‌ها احساس ناراحتی وجود خواهد داشت. اما می‌توان آن را به راحتی مدیریت کرد و بیماران به طور کلی می‌توانند پس از دو روز به فعالیت‌های روزمره خود برگردد. البته نه به این معنا که همه مسئولیت های شما پس از دو روز قابل انجام خواهد بود. در طول زمان بهبودی کارهایی وجود دارد که می تواند به شما برای به دست آوردن بهترین نتایج جراحی ژنیکوماستی و دوران نقاهت کوتاهتر، کمک کند.

• مراقبت های مهم و کلیدی بعد از جراحی ژنیکوماستی
  • پوشیدن لباس های فشرده به مدت 4 هفته پس از جراحی مهم است.
  • از روش ماساژ غلتکی، زودتر از هفته 3 استفاده نکنید و برای 6 هفته یا بیشتر ادامه دهید.
  • در 2 هفته اول نباید فعالیت شدید (هر چیزی که فشار خون شما را افزایش می دهد) انجام دهید. ممکن است بعد از 2 هفته ورزش را در نواحی دیگر شروع کنید اما حداقل 4 هفته از ورزش سینه خودداری کنید.
  • شانه های خود را به سمت عقب نگه دارید و حالت خود را به صورت عمودی قرار دهید.

مراقبت های بعد از جراحی ژنیکوماستی

اینکه چقدر از این لیست پیروی می کنید، بهترین شانس را برای داشتن بهترین نتایج بعد از جراحی و بهبودی سریع به شما می دهد.

هر بیمار روند درمانی خود را دارد، ولی بیشتر بهبودی در 5 هفته پس از جراحی رخ می دهد. به همین دلیل است که توجه به فرآیند مراقبت های پس از جراحی ژنیکوماستی بسیار مهم است. شما به اندازه کافی صبر کرده اید تا از ژنیکوماستی رهایی پیدا کنید، بنابراین چند هفته نظم و عمل به توصیه های جراح، نباید برایتان سخت باشد.

• همیشه دستورالعمل های ارائه شده توسط جراح خود را پس از عمل دنبال کنید.
  • هر گنی که جراح شما توصیه میکند، بپوشید. این برای بهبود مناسب ناحیه و ایجاد بهترین نتیجه نهایی بسیار مهم است. گن ها باید به مدت 4 هفته پوشیده شوند تا تورم را کنترل کنند و به جمع شدن پوست کمک کنند.
  • در تمام قرارهای بعد از عمل مورد نیاز جراح خود شرکت کنید.
  • یخ (کمپرس سرد) را می توان روی قفسه سینه قرار داد تا درد و تورم را به حداقل برساند. با این حال، بیماران نباید بسته سرد را مستقیماً روی پوست قرار دهند.
  • در هفته اول پس از جراحی، استراحت و خواب زیادی داشته باشید.
  • حداقل دو هفته قبل و بعد از جراحی از مصرف الکل و انواع سیگار اجتناب کنید.
  • رژیم غذایی سبک و سالم داشته باشید.
  • مصرف مکمل با ویتامین ها و ریزمغذی ها برای تقویت بهبودی بعد از عمل لازم هستند.
  • با نوشیدن آب در روز، به خوبی هیدراته بمانید.
  • برای یک هفته کامل، مرخصی از کار را برنامه ریزی کنید (اگر کار شما ماهیت فیزیکی داشته باشد طولانی تر)
  • لباس‌های گشاد بپوشید، به‌ویژه پیراهن‌هایی که نیازی به بالا بردن دست‌هایتان برای پوشیدن آن‌ها ندارند.
  • یک مراقب خوب انتخاب کنید. آنها باید در 24 ساعت اول بعد از عمل کنار شما باشند.
  • حتما به پشت بخوابید و بدن خود را با بالش بالا نگه دارید. این کار به راحت تر شدن و بیرون آمدن از رختخواب کمک می کند. به مدت 2 هفته بعد از عمل، از خوابیدن روی شکم یا پهلو خودداری کنید.
  • هر گونه فعالیت بدنی فشرده را تا زمانی که توسط جراح خود معاینه شوید، محدود کنید. هنگامی که به باشگاه برگشتید، به آرامی با افزایش تدریجی شدت پیشرفت کنید تا زمانی که به سطح فعالیت قبل از تمرین برگردید.
  • احساس خارش پس از جراحی شایع است. از خاراندن محل خودداری کنید.

برخی جراحان، بیماران خود را تشویق می کنند که ناحیه تحت درمان را با دستان خود یا دستگاه غلتکی ماساژ دهند تا بافت اسکار نرم شود و به پوست کمک کند تا فرم زیبایی بگیرد. این کار باید چند بار در روز به مدت 20 دقیقه یا بیشتر انجام شود، از 3 هفته بعد از عمل شروع شود و در صورت نیاز به مدت 8 هفته یا بیشتر انجام شود.

جدول زمانی ریکاوری و نقاهت بعد از ژنیکوماستی

جدول زمانی زیر فرآیند ریکاوری بعد از ژنیکوماستی را نشان می دهد. به خاطر داشته باشید که تجربه شما ممکن است متفاوت باشد:

2-3 روز پس از جراحی: بیماران ممکن است بلافاصله پس از جراحی درد، سفتی یا حساسیت در قفسه سینه خود را تجربه کنند. در صورت لزوم، ناراحتی را می توان از طریق داروهای مسکن کنترل کرد. برخی از بیماران کاهش احساس یا بی حسی را تجربه می کنند. اگر از یک بی حس کننده موضعی طولانی مدت مانند اکسپرل استفاده شود، بی حسی ممکن است بیش از 3 روز ادامه یابد. برخی از افراد ممکن است در اثر بیهوشی مورد استفاده در عمل احساس تهوع داشته باشند. در حالی که بیماران ممکن است فورا نتیجه عمل را مشاهده کنند، ممکن است ناحیه قفسه سینه متورم به نظر برسد. استفاده از لباس فشرده توصیه می شود که به کاهش تورم و ناراحتی کمک می کند و در عین حال در کاهش عوارض احتمالی موثر است. اکثر جراحان استراحت کامل را در این دوره توصیه می کنند، با فعالیت محدود به پیاده روی سبک. بیماران باید به مدت 24 ساعت از دوش گرفتن خودداری کنند. ممکن است به برخی از بیماران توصیه شود که به پشت و در وضعیت 45 درجه ای بالا بخوابند.

1 هفته بعد از جراحی: در یک هفته، بسیاری از بیماران کاهش درد و تورم را تجربه می کنند. اکثر بیماران قادر به بازگشت به کار و انجام فعالیت های بدنی سبک هستند. با این حال باید از حرکات شدیدی که عضلات سینه ای (پک) را درگیر می کند تا زمانی که بیمار توسط جراح توصیه کند، خودداری کرد. اگر عمل شما شامل بخیه بود، ممکن است لازم باشد برای برداشتن آنها به جراح خود مراجعه کنید. اگر روش شما نیاز به درن داشته باشد، ممکن است برداشته شود. پوشیدن لباس های فشرده باید در طول روز ادامه یابد. بسیاری از بیماران از خوابیدن صاف به پشت احساس راحتی می کنند (هنوز باید از خوابیدن به پهلو یا شکم خودداری کرد).

2 هفته بعد از جراحی: اکثر مردان احساس کاملاً طبیعی دارند و می‌توانند بسیاری از فعالیت‌های عادی روزانه را بدون درد انجام دهند. باید همچنان از ورزش شدید اجتناب شود. در پایان هفته دوم معمولاً امکان خوابیدن به پهلو یا شکم وجود دارد. پوشیدن لباس های فشرده همچنان باید در طول روز ادامه داشته باشد.

3-4 هفته پس از جراحی: اکثر بیماران توسط جراح خود برای شروع ورزش عادی معاینه می شوند (اگرچه باید از انجام تمریناتی که به طور خاص قفسه سینه را هدف قرار می دهند خودداری شود). دیگر نیازی به پوشیدن گن نیست و اکثر بیماران می توانند حمام کنند. کاهش تورم و کبودی قفسه را شاهد خواهند بود که نتایج نهایی عمل را کم کم آشکار می کند.

6 هفته بعد از جراحی: بعد از 6 هفته، معمولاً روند بهبودی تکمیل می شود. اکثر بیماران می توانند تمام تمرینات ورزشی از جمله حرکات شدید قفسه سینه را انجام دهند. همچنین بیماران می توانند در هر وضعیتی بخوابند. ممکن است هنوز مقداری تورم در ناحیه سینه وجود داشته باشد که به طور طبیعی پس از چند هفته دیگر کاملا برطرف می شود.

مدیریت درد بعد از عمل ژنیکوماستی

اکثر بیماران پس از عمل، درد متوسطی را تجربه خواهند کرد، به خصوص در 2-3 روز اول پس از جراحی. شدت درد بر اساس میزان تحمل درد هر مرد و همچنین میزان جراحی متفاوت خواهد بود. درد را می توان از طریق داروها کنترل کرد. برخی از مردان به داروهای تجویزی نیاز دارند در حالی که برخی دیگر فقط با یک مسکن بدون نسخه دردشان کاهش می یابد. جراح بعد از عمل در مورد مصرف دارو کاهنده درد توصیه های لازم را خواهد کرد.

چه مدت بعد از جراحی ژنیکوماستی میتوان به سر کار برگشت یا ورزش کرد؟

اکثر بیماران قبل از بازگشت به کار و سایر فعالیت های عادی روزانه یک یا دو روز مرخصی می گیرند. به مدت 2 هفته نباید فعالیت شدید (هر چیزی که فشار خون شما را افزایش می دهد) انجام دهید. پس از این 2 هفته، افزایش فعالیت های قلبی و پایین تنه می تواند از سر گرفته شود. بسیار مهم است که تمرینات بالاتنه یا سینه در صورت صلاحدید جراح، بعد از 4 هفته به صورت تدریجی از سر گرفته شود. سفتی و درد خفیف تا 4 هفته ادامه خواهد داشت.

اکثر بیماران می توانند 10 روز پس از جراحی ژنیکوماستی به باشگاه برگردند در حالی که به مدت 2 تا 4 هفته از فشار روی قفسه سینه دوری کنند.  در کار و ورزش، به بدنت گوش کنید و اگر احساس درد دارید، به فعالیت خود ادامه ندهید. به تدریج مقاومت و زمان تمرین خود را افزایش دهید.

درمان جای زخم عمل ژنیکوماستی

بسته به تکنیک جراحی و وسعت برش بافتی، اسکار در امتداد نواحی برش ایجاد می شود. با این حال، یک جراح پلاستیک ماهر برش را در نواحی با دید کم قرار می دهد. علاوه بر این، درمان این ناحیه با کرم‌های روشن‌کننده موضعی اسکار می‌تواند به بهبود یا به حداقل رساندن ظاهر جای زخم کمک کند. سایر درمان‌های اسکار مبتنی بر لیزر هم برای رفع اسکارهای بزرگ‌تر و قابل مشاهده‌تر وجود دارند.

ممکن است بافت اسکار در ناحیه درمان ایجاد شود که به صورت نواحی کوچک برآمده یا ناهموار در قفسه سینه ظاهر شود. در حالی که  این مورد به ندرت اتفاق می  افتد، یک عارضه جانبی جراحی ژنیکوماستی است که در صورت نیاز می تواند توسط جراح شما برطرف شود.

مشکلات احتمالی در بهبود ژنیکوماستی

دو موضوعی که ما می خواهیم بعد از درمان ژنیکوماستی از آنها اجتناب کنیم، موارد تشکیل سروما و هماتوم است. سروما تجمع مایع شفاف در زیر پوست و هماتوم یک توده خونی است. سروما اغلب تا دو هفته پس از جراحی ممکن است تشکیل شود، در حالی که هماتوم اغلب در عرض 24 ساعت پس از درمان ژنیکوماستی رخ می دهد.

بیماری موندور چیزی است که می تواند پس از درمان ژنیکوماستی رخ دهد. این عارضه در اثر التهاب رگ در زیر پوست سینه یا دیواره قفسه سینه است که منجر به درد و ناراحتی می شود. این وضعیت ممکن است باعث ایجاد خطوط باریک و بلند در زیر پوست سینه شما شود، به خصوص زمانی که دستان خود را بالا می آورید. موندور، پس از چند هفته خود به خود از بین می رود. عارضه موندور به احتمال بسیار کمی ممکن است ایجاد شود و به احتمال زیاد با درمان چند منطقه مرتبط است. هر چه ناحیه درمان شده بزرگتر باشد، چربی بیشتری با لیپوساکشن برداشته شود، احتمال این اتفاق بیشتر می شود. جراح ژنیکوماستی، از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی به‌صورت خوراکی یا موضعی برای پیشگیری از این عارضه به شما توصیه خواهد کرد.

برگرفته شده از:

austingynecomastiacenter.com