علت ورم و آب آوردن شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی

ورم شکم و آب اوردن شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی

علت اصلی ورم شکم بعد از ابدومینوپلاستی، تجمع مایعات میان بافت‌های شکم و ایجاد فضا برای ترمیم زخم و بافت آسیب دیده است.
عمل ابدومینوپلاستی، یک جراحی زیبایی شکم است که باعث ترمیم عضلات شکم و برداشتن پوست شل و افتاده از شکم می‌شود. در نتیجه عمل ابدومینوپلاستی، بافت‌ها و پوست شکم دچار زخم می‌شوند.
بعد از پایان عمل، نوبت سیستم ایمنی بدن است که درمان این زخم‌ها را شروع کند. علت اب اوردن و ورم شکم بعد از جراحی ابدومینوپلاستی هم همین فرآیند ترمیم بافت است.

صبور بودن و اجازه دادن به بدن برای بهبودی کلید حل ورم شکم بعد از ابدومینوپلاستی خواهد بود. عجله در روند بهبودی یا فشار بیش از حد، خود می تواند باعث تداوم تورم شود. به بخیه ها یا محل برش دست نزنید زیرا دستان شما می توانند باکتری ها را وارد ناحیه کرده و باعث عفونت شوند.

از فعالیت هایی که به طور خاص از عضلات شکم شما استفاده می کند، خودداری کنید. به خصوص زمانی که عضلات شما در حین عمل کشیده می شوند، عضلات قبل از درگیر شدن، نیاز به زمان دارند تا بهبود یابند.

مهمتر از همه، به دقت به تمام دستورالعمل های مراقبت های بعدی گوش دهید. دکتر رضوانی دستورالعمل های فردی را بر اساس سابقه پزشکی، مرحله فعلی بهبودی و سایر عوامل ارائه می دهد.

دکتر حمید رضوانی، دکتر جراح زیبایی شکم و سینه

فرم درخواست مشاوره

درخواست خود را ثبت کنید. با شما تماس میگیریم.

• شماره همراه خود را با اعداد انگلیسی وارد نمایید

ورم بعد از عمل ابدومینوپلاستی

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که عمل لاغری شکم، به روش ابدومینوپلاستی را به تازگی انجام داده‌اید، یا قرار است انجام دهید؛ باید بدانید که بعد از عمل به احتمال 100% دچار ورم شکم خواهید داشت.

ورم شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی، جزئی از عوارض قطعی ولی موقتی این جراحی است.

این تورم، ناشی از زخم ایجاد شده بر روی شکم است و نشان از آغاز بکار سیستم ایمنی بدن، برای ترمیم بافت آسیب دیده دارد. پس نگران نباشید!

پس از اتمام جراحی، بدن شما گلبول های سفید و سایر ترکیبات شفابخش را به محل جراحی می فرستد تا روند بهبودی را به سرعت آغاز کند. افزایش مایعات باعث بزرگتر شدن ناحیه در مراحل اولیه بهبودی می شود. تورم یک پاسخ کاملا طبیعی به یک آسیب است، به همین دلیل است که بیشتر تورم در نزدیکی محل برش قرار می گیرد. یک لباس فشرده داده می شود که تورم را کاهش می دهد و نتایج بهتری را به همراه دارد.

دکتر حمید رضوانی

ورم بعد از عمل ابدومینوپلاستی بسته به میزان پاسخدهی بدن و وسعت جراحی، بعد از 1 تا 3 ماه کاملا از بین می‌رود.

عکس جراحی ابدومینوپلاستی
مراحل جراحی ابدومینوپلاستی

علت ورم و آب آوردن شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی

نکته مهم اینجاست که درمان آب آوردن و ورم شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی، در رعایت نکات مراقبتی بعد از جراحی است. رعایت مراقبت های گفته شده توسط جراح ابدومینوپلاستی، به کاهش و رفع زودتر این عارضه کمک می‌کند.

ماساژ مرتب محل عمل، تخلیه مایعات و استفاده از گن جهت فشرده شدن پوست و خارج شدن آب از شکم، مهمترین اقدام بعد از جراحی برای رفع ورم شکم می‌باشد.

دکتر حمید رضوانی

بعد از جراحی و در بدن بیمار، برای تخلیه مایعات، توسط پزشک درن کار گذاشته می‌شود. لازم است که مراقبت شود تا درن تا زمان به حداقل رسیدن ترشحات از بدن خارج نشود. چرا که باعث می‌شود آب زیر پوست، بوسیله آن جمع و تخلیه شوند. در نتیجه آب اضافی که باعث افزایش و دردناک شدن تورم میشود، بوجود نیاید. اینکه درن چه زمانی برداشته شود؛ به شرایط سنی و بدنی هر فرد و نوع جراحی او بستگی دارد و همینطور تجربه پزشک در تعیین زمان برداشت درن هم موثر است.به هرحال زمان درآوردن درن را جراح تعیین میکند.

لازم است بیمار هم درست مراقبت کند تا نیاز به زودتر بیرون کشیدن اجباری درن توسط پزشک نباشد. مراقبت بیمار، شامل ماساژ مرتب ناحیه جراحی شده و پوشیدن گن طبق نظر پزشک می‌باشد. همینطور راه رفتن بدون انجام کار سنگین در کاهش ورم شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی نیز تاثیر مثبت دارد.
با تمام این احوالات، لازم است جراحی را زیرنظر پزشک باتجربه انجام دهید تا در حد ممکن عوارض کمتر و دوران نقاهت کوتاهتری داشته باشید.

بهترین دکتر ابدومینوپلاستی ، چه توانایی ها و تجربیاتی باید داشته باشد؟

خدمات دکتر حمید رضوانی

متخصص جراحی عمومی، پلاستیک و ترمیمی در تهران

• پیکرتراشی به روش لیپوست
  • جراحی پروتز سینه و لیفت سینه
  • عمل فرم دهی و تزریق چربی باسن
  • جراحی ابدومینوپلاستی و مینی ابدومینوپلاستی
  • ژنیکوماستی (کوچک کردن سینه در آقایان)
  • ماموپلاستی (کوچک کردن سینه در خانم ها)

برای تعیین نوبت و مشاوره تماس بگیرید.

درمان ورم و آب آوردن شکم بعد از جراحی شکم

علت ورم و آب آوردن شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی -

پس خیالتان راحت که ورم بعد از عمل ابدومینوپلاستی بی‌خطر و موقتی است و تجمع مایع با رعایت نکات پزشک برطرف می‌شود. اما حتما باید دوران پس از عمل را تحت نظر پزشک معالج باشید و هرگونه علائم غیرطبیعی را با پزشک در میان بگذارید. چرا که علیرغم تمام احتیاط‌ها، باز هم ممکن است مقداری ترشحات و آب جمع شود.

در مورد ورم ایجاد شده در ناحیه شکم، اگر فقط تورم بافت باشد؛ با ماساژ دادن ناحیه و پوشیدن گن (به طور دائم در یک ماه اول بعد از عمل و بعد از آن طبق نظر پزشک) برطرف می‌شود.
در برخی از موارد هم ممکن است تا بهبودی کامل چندین بار نیاز به تخلیه مایع آزاد در شکم وجود داشته باشد. اما در برخی از جراحی‌ها، با یکبار تخلیه این مایع، تورم به طور کامل بهبود می‌یابد.

راه های درمان و رفع ورم بعد از عمل ابدومینوپلاستی:

فعالیتهای لازم برای کاهش درد و زخم بعد از ابدومینوپلاستی در یک مقاله دیگر گفته شده است. در ادامه، برخی نکات عمومی برای پیشگیری و درمان تورم ایجاد شده آورده شده است:

• کاهش مصرف نمک و مواد غذایی فرآوری شده
  • نوشیدن آب به اندازه کافی
  • ترک سیگار در دوران نقاهت
  • پیاده روی،از 48 ساعت بعد از عمل ابدومینوپلاستی به شدت به پیشگیری از ورم کمک می‌کند.
  • پرهیز از فعالیت‌های سنگین
  • تمیز نگه داشتن ناحیه جراحی شده
  • پوشیدن گن
  • مصرف داروهای تجویز شده

ممکن است علاوه بر این موارد، پزشک شما تجویز دیگری برای شما در نظر داشته باشد. پس حتما در صورت ورم دردناک و طولانی مدت، به جراح خود مراجعه کنید.

هیچ دارویی از جمله ایبوپروفن نباید بعد از جراحی شکم بدون مشورت با جراح استفاده شود. ایبوپروفن ممکن است باعث افزایش خطر خونریزی شود.

مدت ورم شکم در جراحی ابدومینوپلاستی

ورم بعد از عمل ابدومینوپلاستی، از بعد از عمل شروع می‌شود و تا پایان دوران نقاهت به تدریج کم می‌شود. این زمان وابسته به نوع مراقبت بیمار، شرایط بدن بیمار و نوع عمل ممکن است بین 1 ماه تا 3 ماه طول بکشد.
ولی در اکثر موارد، بعد از حدود یک ماه، فرم بدن کاملا مشخص می‌شود و میزان تورم تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.