,

عمل ابدومینوپلاستی همزمان با سزارین

تامی تاک (ابدومینوپلاستی) یکی از پنج عمل جراحی زیبایی برتر در جهان و به خصوص برای زنان 30 تا 39 ساله است.

مادرانی که قرار است از طریق سزارین زایمان کنند، ممکن است درنظر داشته باشند که همزمان با عمل زایمان، جراحی ابدومینوپلاستی شکم انجام دهند. با این تصمیم، به جای دو عمل جراحی جداگانه، فقط یک دور بیهوشی، یک اتاق عمل و یک دوره بهبودی خواهند داشت. این ترکیب به طور غیر رسمی به عنوان “C-tuck” شناخته می شود و ظاهرا ایده آل به نظر می رسد. ولی خب، نه دقیقا. اکثر پزشکان به شما می گویند که قرار دادن هر دو جراحی در یک عمل عاقلانه نیست.

اما این بدان معنا نیست که بعد از اینکه زمان لازم برای بهبودی کامل پس از زایمان سزارین را داشتید، عمل جراحی شکم دور از ذهن باشد.

سی تاک چیست؟

به عمل جراحی ابدومینوپلاستی همزمان با سزارین، اصطلاح “سی تاک” گفته می شود. این نوع از جراحی از نظر بیشتر جراحان مجرب پلاستیک و پیکرتراشی، از جمله دکتر حمید رضوانی، مورد تائید نیست و حاضر به انجام آن نیستند. دلیل این مورد در ادامه مقاله آمده است که مربوط به عوارض آن برای مادران باردار و نارضایتی نهایتی آنان از نتیجه عمل ابدومینوپلاستی است.

عمل همزمان ابدو و سزارین
عمل ابدومینوپلاستی همزمان با سزارین -

 ابدومینوپلاستی چیست؟

عمل جراحی شکم در واقع یک جراحی بزرگ است. این عمل زیبایی شامل برش و پیکرتراشی ماهیچه، بافت و پوست است.

چربی و پوست اضافی برداشته می شود وعضلات ضعیف یا جدا شده شکم اصلاح می شوند. عمل زیبایی شکم یا ابدومینوپلاستی می تواند مزایای زیادی برای کسانی که سالم هستند و پس از بارداری و سزارین به طور کامل بهبود یافته اند، داشته باشد.

طبق گفته انجمن جراحان پلاستیک آمریکا، افتادگی شکم یا شکم شل یا آویزان می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • وراثت
  • سابقه جراحی های قبلی
  • بالا رفتن سن
  • بارداری
  • تغییرات عمده در وزن

کسب اطلاعات بیشتر در مورد آنچه در حین و بعد از عمل جراحی شکم اتفاق می افتد (و در نظر داشتن این موضوع که زایمان سزارین بدن شما را تضعیف می کند) راه خوبی برای برجسته کردن این موضوع است که چرا همزمانی این روش ها می تواند مشکل ساز باشد.

در حین انجام عمل جراحی ابدومینوپلاستی چه انتظاری باید داشت

قبل از ابدومینوپلاستی یا همان تامی تاک، به شما بیهوشی عمومی داده می شود. سپس یک برش افقی بین ناف و خط موی شرمگاهی ایجاد می شود. شکل و طول دقیق این برش از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است و به میزان پوست اضافی مربوط می شود.

پس از ایجاد برش، پوست شکم بلند می شود تا بتوان عضلات زیر را ترمیم کرد. اگر پوست اضافی در قسمت فوقانی شکم وجود داشته باشد، ممکن است برش دوم لازم باشد.

در مرحله بعد، پوست شکم به سمت پایین کشیده می شود، کوتاه می شود و به هم بخیه می شود. جراح شما یک سوراخ جدید برای ناف شما ایجاد می کند و آن را در جای خود بخیه می زند. برش ها بسته می شوند و بانداژ اعمال می شود.

همچنین یک لباس فشرده یا گن لازم خواهید داشت که برای کاهش تورم و حفاظت از شکم شما در طول فرآیند بهبودی لازم است بپوشید. در برخی موارد، لوله های زهکشی (درن) نیز در زیر پوست قرار می گیرند تا خون یا مایعات را تخلیه کنند.

یک جراحی شکم کامل ممکن است بین یک تا دو ساعت یا بیشتر طول بکشد.

نقاهت پس از عمل ابدومینوپلاستی شکم

بهبودی پس از عمل جراحی شکم معمولاً شامل داروهایی برای تسهیل بهبودی و کاهش احتمال عفونت است. همچنین نحوه مراقبت از محل جراحی و درن ها به شما آموزش داده خواهد شد. در دوران نقاهت لازم است یک تا دوبار جهت معاینه به جراح ابدومینوپلاستی مراجعه کنید.

مشکلات عمل همزمان سزارین و ابدومینوپلاستی

1. نتایج ناامید کننده

هدف از جراحی شکم این است که به شما کمک کند بهترین ظاهر خود را داشته باشید. برای اینکه این اتفاق بیفتد، باید قبل از عمل در شرایط فیزیکی خوبی باشید. پس از نه ماه حمل نوزاد، هم پوست شکم و هم رحم شما به طرز چشمگیری کشیده شده اند. این امر تعیین دقیق میزان سفت کردن عضلات و تعیین پوست اضافه را برای جراح دشوار می کند. به همین دلیل تا حد زیادی منجر به نارضایتی شما می شود.

2. بهبودی دشوار

بهبودی پس از جراحی ابدوی شکم یا زایمان سزارین دشوار است. بهبودی همزمان از هر دو عمل جراحی، علاوه بر مراقبت از نوزاد تازه متولد شده، پیچیده و طاقت فرسا است. شما از نظر فیزیکی بسیار ضعیف خواهید بود و کار را سخت میشود.

۳. وقت گرفتن از جراح پلاستیک

همچنین یافتن یک جراح پلاستیک که با انجام عمل جراحی زیبایی شکم بلافاصله پس از زایمان سزارین موافقت کند، هم وجود دارد. به خاطر داشته باشید که در حین زایمان ممکن است هر اتفاقی بیفتد، ممکن است برنامه‌هایی که با دقت برنامه‌ریزی کرده‌اید، در اتاق عمل و حین سزارین تغییر کنند.

خدمات دکتر حمید رضوانی

متخصص جراحی عمومی، پلاستیک و ترمیمی در تهران

  • پیکرتراشی به روش لیپوست
  • جراحی پروتز سینه و لیفت سینه
  • عمل فرم دهی و تزریق چربی باسن
  • جراحی ابدومینوپلاستی و مینی ابدومینوپلاستی
  • ژنیکوماستی (کوچک کردن سینه در آقایان)
  • ماموپلاستی (کوچک کردن سینه در خانم ها)

برای تعیین نوبت و مشاوره تماس بگیرید.

۰۹۱۲۰۱۷۵۰۱۸

-

4. افزایش عوارض جراحی

هر دو روش دارای خطراتی هستند و ترکیب آنها می تواند احتمال عوارض را افزایش دهد. یک زن ممکن است در معرض افزایش خطر لخته شدن خون و احتباس مایعات باشد. همچنین زمانی که رحم و همچنین دیواره شکم تحت عمل جراحی قرار می گیرد، احتمال عفونت بیشتر است.

چرا عمل ابدو را بعد از زایمان باید انجام دهیم نه همزمان؟

در طی سزارین، لایه هایی از بافت و ماهیچه شکم شما بریده می شود تا جراح بتواند به رحم شما دسترسی پیدا کند. این می تواند باعث تشکیل بافت اسکار و افتادگی پوست روی شکم شود. بسیاری متوجه می شوند که ورزش در کمک به تقویت این ناحیه بی تاثیر است، بنابراین جای تعجبی ندارد که در مورد جراحی زیبایی شکم برای مادران بعد از سزارین درخواست زیادی وجود دارد.

نقاهت پس از سزارین برای آماده شدن برای عمل جراحی زیبایی شکم یا ابدومینوپلاستی چیزی است که نباید برای آن عجله کرد.

مشاوره با جراح ابدو قبل از سزارین
عمل ابدومینوپلاستی همزمان با سزارین -

چه مدت بعد از سزارین می توانم ابدومینوپلاستی انجام دهم؟

توصیه می کنیم قبل از انجام عمل جراحی شکم، حداقل 6 ماه پس از سزارین صبر کنید. زیرا این کار باعث می شود جای زخم سزارین شما زمان کافی برای التیام یافتن داشته باشد و هرگونه تورم از بین برود و بدن شما قبل از انجام جراحی بیشتر به حالت قبل از بارداری بازگردد. همچنین ممکن است برای شما و فرزندتان مفید باشد که منتظر بمانید تا کمی بزرگتر شود. زیرا تایک شکم هنوز یک عمل جراحی بزرگ است و تا مدتی کارهایی مانند در آغوش گرفتن، نشستن و برخاستن را برای شما دشوار و سخت میکند. احتمالا شما نمی خواهید لذت بردن از زمان پیوند اولیه با نوزاد خود را، با استرس اضافی بهبودی پس از جراحی شکم از دست بدهید.

همچنین بهتر است قبل از رزرو جراحی شکم، وزن ایده آل خود را داشته باشید. زیرا ثابت ماندن وزن قبل و بعد از عمل، ماندگاری نتایج را تضمین می کند. کاهش وزن در حین شیردهی می تواند چالش برانگیز باشد، بنابراین توصیه می کنیم منتظر بمانید تا کودکتان غذای کمکی دریافت کند.

یکی دیگر از عواملی که باید در نظر بگیرید این است که آیا احتمال دارد قصد بارداری مجدد داشته باشید. برای اینکه بهترین نتایج را بگیرید احتمالاً بهتر است صبر کنید تا دیگر برنامه ای برای فرزندان آوری نداشته باشید. در غیر این صورت، ممکن است نیاز به تجدید جراحی و بهبودی و هزینه مجدد باشد تا شکم خود را دوباره صاف و تخت کنید.

به خاطر داشته باشید که این روش شامل بیهوشی و دارو است. اگر در دوران شیردهی هستید، اینها می توانند مشکل ساز شوند. با پزشک خود در مورد آنچه که باید و نباید مصرف کنید صحبت کنید.

اگر بعد از زایمان سزارین به دنبال صاف کردن شکم هستید، با یک جراح پلاستیک خبره صحبت کنید.

تفاوت بین جراحی سزارین و ابدومینوپلاستی چیست؟

سزارین یک عمل جراحی است که برای به دنیا آوردن نوزاد انجام می شود. یک برش در قسمت پایین شکم شما (درست بالای خط بیکینی) و سپس در دیواره رحم ایجاد می شود تا امکان دسترسی به آنها برای بلند کردن نوزاد فراهم شود. پس از برداشتن نوزاد، بند ناف بریده می شود، جفت برداشته می شود و برش ها با بخیه بسته می شود.

روش ابدومینوپلاستی نسبت به سزارین کم تهاجمی تر است، ممکن است برش در محل مشابهی ایجاد شود؛ اما سپس پوست و بافت چربی اضافی از شکم برداشته می شود و سپس برش با بخیه های قابل جذب بسته می شود. در برخی موارد می توان عضلات شل را سفت کرد، فتق های شکمی را اصلاح کرد و اسکارهای جراحی قبلی را از بین برد.

در حالی که هر دو روش ممکن است مشابه به نظر برسند، مدت زمان بهبودی پس از عمل جراحی شکم بسیار کمتر از سزارین است. زیرا سزارین بسیار تهاجمی‌تر است و شامل بریدن رحم و عضلات شکم می‌شود. جای زخم شکم بسته به مقدار پوست اضافی که باید برداشته شود، می‌تواند طولانی‌تر از جای زخم سزارین باشد.

دکتر حمید رضوانی، دکتر جراح زیبایی شکم و سینه

فرم درخواست مشاوره

درخواست خود را ثبت کنید. با شما تماس میگیریم.

  • شماره همراه خود را با اعداد انگلیسی وارد نمایید

خلاصه مطلب

اگرچه انجام همزمان عمل سزارین و ابدومینوپلاستی به نظر ایده خوبی است، با توجه به همه موارد ذکر شده در بالا، ما به هیچ وجه این را توصیه نمی کنیم. بدن شما در دوران بارداری بسیار تغییر می کند، پوست و ماهیچه های شما کشیده می شوند اما خود به خود منقبض می شوند. این بدان معناست که نوع عمل جراحی شکم شما ممکن است در چند ماه آینده متفاوت باشد.

جراحي كه در حال انجام سزارین شما است، نيز بعيد است جراح پلاستيك باشد و پيدا كردن جراح ابدومینوپلاستی باتجربه و مسئولیت پذیری كه با انجام عمل جراحي شكم بلافاصله پس از سزارین موافقت كند، نادر است.

سزارین به خودی خود یک عمل بزرگ است و شما باید برای بهبودی وقت بگذارید. علاوه بر این، انجام یک عمل جراحی دیگر نه تنها به خطرات و عوارض می‌افزاید، بلکه بر زمان بهبودی شما نیز تأثیر می‌گذارد، زمانی که باید زمان و تلاش خود را برای مراقبت از نوزاد خود متمرکز کنید.

ممکن است عجله کردن برای بازگرداندن بدن به قبل از بارداری وسوسه انگیز باشد، اما حداقل برای ۶ ماه پیشنهاد می کنیم که وقت خود را بر روی فرزند خود متمرکز کنید و در عوض ورزش کنید تا مطمئن شوید که بدن شما در بهترین شرایط برای جراحی ابدومینوپلاستی قرار دارد. مهم است که به بدن خود فرصت دهید تا هم از بارداری و هم از زایمان سزارین بهبود یابد.

منبع

https://www.healthline.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *