عوارض پروتز سینه

برای شناخت کامل عوارض پروتز سینه بعد از عمل مطالعه شود

تعداد زیادی از خانم‌های علاقمند به انجام عمل پروتزپستان، از معایب وعوارض پروتز سینه، به خاطر تبلیغات کاذب و جهت‌دار کلینیک‌های پیکرتراشی آگاه نیستند. یا بالعکس، به خاطر توجه به حرف اطرافیان و شایعه‌های اغراق‌شده در مورد عوارض جراحی پروتز سینه، از انجام این عمل دست می‌کشند.

مثلا، خیلی افراد به غلط عمل پروتز را دلیل ابتلا به سرطان سینه می‌دانند، یا برخی براین گمانند که کاشت پروتز زیرعضله سینه باعث عدم تشخیص توده سرطانی درسینه می‌شود؛ که اشتباه است. بهترین شرایط برای متقاضیان عمل ایمپلنت سینه، آگاهی کامل، صحیح و علمی از عوارض احتمالی این جراحی است.

برای آگاهی بیشتر مقاله پروتزسینه چیست  را بخوانید.

پروتز سینه چیست؟

در ابتدا باید به طور مختصر، درباره‌ی جراحی پروتز سینه و پروسه آن توضیح دهیم. پروتز یا ایمپلنت سینه معمولا با اهداف زیر‌ انجام می‌شود:

• افزایش سایز سینه‌ها، در خانم‌هایی که به طور ژنتیکی یا به علت تغذیه و… پستان‌های کوچکی دارند.
  • دست‌یابی به فرم و شکل دلخواه پستان، در بانوانی که به هر دلیل از فرم سینه‌ های خود ناراضی هستند.
  • ترمیم، زیبا و جوان‌سازی سینه هایی که به علت کاهش وزن زیاد، کمی افتادگی و شل شدگی پیدا کرده اند. اما مقدار پوست اضافی در آن‌ها کم است و نیازی به انجام جراحی لیفت سینه نیست.
  • متقارن سازی سینه ها
  • مادرانی که بعد از بارداری و شیردهی، دچار دفورمیتی بافت سینه شده‌اند.
  • برای بازسازی سینه خانم‌های بهبود یافته از سرطان سینه، که در طی پروسه درمان مجبور به تخلیه همه یا بخشی از بافت پستان‌ها شده‌اند.

یکی از مواردی که باعث نارضایتی بعد از انجام عمل پروتزسینه می‌شود، انتخاب نامناسب نوع و سایز پروتز است. پروتزها انواع بسیار گوناگونی دارند، به طوری که جنس آن‌ها (پروتز سالین یا آب نمکی، پروتز سیلیکونی و پروتزهای ثابت)، برجستگی آن‌ها، قطر آن‌ها، و حتی شکل آن‌ها (اشکی شکل یا گرد) با یکدیگر متفاوت است.

متقاضی جراحی ایمپلنت سینه با کمک جراح زیبایی اندام خود و استفاده از تخصص و تجربه ایشان، ویژگی‌های پروتز مورد نیاز بدن خود را تعیین می‌کند و بدین ترتیب  بعد از انجام جراحی، به فرم و سایز دلخواه خود خواهدرسید. این موارد ساده، باعث کاهش عوارض پروتز سینه خواهد شد.

بر اساس اعلامیه سازمان غذا و داروی آمریکا یا FDA، حداقل سن برای انجام پروتز سینه سالین، ۱۸ سال و بالاتر است. این حداقل سن، در متقاضیان استفاده از پروتزهای سیلیکونی به ۲۰ سال می رسد. حتی گاهی توصیه می‌شود فرد تا ۲۲ سالگی برای انجام جراحی پروتز سیلیکونی صبر کند.

عمل جراحی پروتز سینه یا ایمپلنت پستان چگونه انجام می شود؟

جراح پروتزسینه برای وارد کردن پروتزها به درون بافت پستان‌ها، نیاز به ایجاد برش‌هایی در نواحی خاصی از بدن دارد. این برش‌ها هم می‌توانند با استفاده از تکنیک‌های گوناگون انجام و در ناحیه‌های متفاوتی از بدن ایجاد شوند. می‌توان گفت برخی عوارض جراحی پروتز سینه، می‌تواند به این برش‌ها و تکنیک مورد استفاده توسط جراح بستگی داشته باشد.

جراح پروتزسینه با توجه به اندازه پروتزها، فرم سینه های شما و تکنیک موردنظر و البته با استفاده از تجربه و تخصص خود، در محل‌های گوناگونی برش‌هایی با اندازه‌های متفاوت را ایجاد خواهد کرد.

این محل‌ها عبارت‌اند از:

• زیربغل
  • زیرچین سینه‌ها
  • در زیر یا دور هاله‌ی سینه

جراح پروتز و ایمپلنت پستان، پس از ایجاد برش، پروتزها را درون سینه و در محل مشخص شده جای‌گذاری می‌کند. این محل می‌تواند در درون بافت پستان و روی ماهیچه سینه باشد و یا برعکس، در زیر ماهیچه سینه‌ها قرارداده‌شود.

در بانوانی که سینه‌های بسیار کوچکی دارند، اگر پروتزها زیرپوست سینه قراربگیرند، ممکن است لبه آن‌ها از زیر پوست قابل مشاهده باشند. البته جراح می‌تواند با تزریق مقدار کمی چربی به درون بافت سینه، فرم دهی سینه با پروتز را بهتر کند. پس در خانم هایی که سینه ی آن ها بافت کافی دارد، پروتز را می‌توان روی بافت ماهیچه‌ای سینه قرارداد تا سینه های افتاده، بهتر شکل بگیرند.

توجه کنید که در بانوانی که پستان‌های آن‌ها اندازه مطلوب را ندارند و علاوه بر آن، افتادگی تقریبا زیادی دارند، بهترین راه حل استفاده از جراحی پروتز و لیفت سینه همزمان است. البته تشخیص میزان افتادگی و جراحی مناسب برای بیمار، تنها بر عهده‌ی پزشک جراح است.

معرفی دکتر حمید رضوانی جراح پروتز سینه

اگر تمایل به جراحی پروتزسینه یا لیفت سینه یا هردوی آن‌ها به‌صورت همزمان دارید؛ اولین اقدام دریافت نوبت مشاوره و معاینه توسط پزشک جراح است. البته مشاوره‌ غیرحضوری و به صورت تلفنی هم می‌تواند شما را تا حدودی راهنمایی کند و شما را از مواردی مانند هزینه‌ی جراحی، مراقبت‌ها، نحوه انجام جراحی پروتزپستان، عوارض جراحی ایمپلنت سینه، شرایط مورد نیاز برای کاندید جراحی پروتز سینه و غیره آگاه کند.

تا قبل از معاینه و انجام آزمایش‌های خواسته‌شده توسط پزشک شما، هیچ‌کس نمی‌تواند به طور قطع یک جراحی را به شما توصیه یا منع کند.

پس بهتر است اگر قصد انجام جراحی پروتز برای سینه را دارید، در اسرع وقت نوبت مشاوره خود را نزد یکی از جراحان ماهر پروتز یا ایمپلنت سینه در ایران  رزرو کرده، سوال‌های خود را بپرسید و از شرایط، هزینه‌ها و عوارض آگاه شوید.

دکتر حمید رضوانی با ۱۴ سال سابقه جراحی و تجربه‌ی درخشان و دارای مدرک تخصصی جراحی عمومی، پلاستیک  و ترمیمی، می‌توانند به شما در این زمینه کمک شایانی کنند. تخصص ایشان در زمینه‌ی جراحی‌های پیکرتراشی (لیپوست و ابدومینوپلاستی)، پروتز سینه، لیفت سینه یا ماستوپکسی، ماموپلاستی، فرم دهی و تزریق چربی باسن، ژنیکوماستی و… است.

کافیست نوبت مشاوره و معاینه ی خود را رزرو کنید و از تخصص، تجربه و تبحر ایشان برای رسیدن به اندام ایده آل خود استفاده کنید.

شما می‌توانید با استفاده از شماره تماس‌های زیر، حتی در ایام تعطیل سال از تیم مشاوره مجرب و آگاه دکتر حمید رضوانی کمک بگیرید:

عوارض بعد از پروتز سینه چه مواردی هستند؟

برای پاسخ به این پرسش، ابتدا باید بدانید که تمامی جراحی‌ها دارای عوارضی هستند که قسمتی از آن‌ها عوارض عمومی هستند .

عوارض عمومی معمولا شامل عفونت، درد، عوارض بیهوشی و… هستند.

برخی هم اختصاصا به خاطر پروسه خاص استفاده شده در یک جراحی منحصر به فرد و یا عواملی که تنها در آن جراحی رخ می‌دهد، اتفاق می‌افتند.

علت عوارض بعد از عمل پروتز سینه

احتمال بروزعوارض پس از جراحی به موارد مختلفی بستگی دارد، مانند:

• تخصص، تجربه و مهارت پزشک جراح
  • نحوه و میزان انجام مراقبت‌های بعد یا قبل ازعمل
  • بیماری‌های زمینه‌ای یا خاص بیمار
  • آگاهی یا عدم آگاهی تیم جراحی و درمان از سابقه‌های پزشکی، دارویی و آلرژی‌های بیمار

گاها شنیده می‌شود که افراد بین جراحی پروتز سینه و سرطان، ارتباط قوی و عجیبی را بیان می‌کنند. این افراد اظهار دارند که جراحی پروتز پستان، سبب می‌شود که فرد مبتلا به سرطان سینه شود. در مقاله‌ای دیگر در این باره به تفصیل توضیح داده ایم و خلاصه‌ی آن این است که تا کنون بین سرطان پستان و پروتزسینه هیچ ارتباط مستقیم و ثابتی (توسط هیچ مطالعه و تحقیقی) کشف نشده است.

اگر فرد توصیه‌های بعد از جراحی را جدی بگیرد وغربالگری‌های ۶ ماهه الی ۱ ساله‌ سرطان سینه و تصویربرداری‌های ماموگرافی را انجام دهد، خطر بزرگی او را به هیچ وجه تهدید نمی‌کند. اما نمی توان این موضوع را انکار کرد که هر خانمی در طول زندگی و به خصوص در سنین بالاتر، در خطر ابتلا به سرطان سینه است و نیاز به غربالگری سالانه دارد.

عوارض خاص عمل پروتز سینه:

عفونت:

استریل نبودن تجهیزات و پرسنل اتاق عمل، پانسمان و… ، همچنین عدم انجام مرتب و دقیق مراقبت‌های پس از عمل، می تواند سبب عفونت شود. بیمار می‌تواند با مصرف به موقع آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک، عوض کردن مرتب و استریل پانسمان و رعایت مراقبت های پس از عمل، از بروز عوارض عفونی بعد عمل تا حد چشمگیری جلوگیری کند. در غیر این صورت و در شرایطی خاص، پزشک مجبور به خارج کردن پروتز سینه خواهد شد.

خونریزی:

این عارضه، به علت برش های وسیع حین جراحی رخ می دهد. اما در بسیاری موارد اگر بیمار، مراقبت های پس از عمل را به درستی انجام ندهد خونریزی شدید می شود و نیاز به کنترل و مراقبت ویژه خواهد داشت؛ چرا که بسیار خطرناک است. بعد از جراحی پروتز سینه نباید فشار زیادی به ناحیه تحت عمل وارد شود، ورزش و فعالیت های سنگین تا زمان تعیین شده ممنوع هستند. مراقبت های روزهای اولیه بعد از عمل در جلوگیری از این عارضه بسیار مهم است.

درد مزمن:

معمولا پس از جراحی، احساس درد در مدتی محدود طبیعی است؛ اما ممکن است به علت تورم و انقباض کپسولی، درد مزمن سینه ایجاد شود که حتما نیاز به گزارش به پزشک دارد. درد طبیعی تا حد زیادی با داروهایی که پزشک زمان ترخیص تجویز میکند قابل تحمل است.

انقباض کپسولی:

همیشه در زمان ورود جسم خارجی به بدن، بافت های اطراف آن اقدام به تولید بافت فیبروز می کنند. به همین دلیل، در طول درمان بعد از جراحی پروتز پستان هم، بدن در اطراف کپسول تولید بافت فیبروز می کند که این کپسول در اطراف پروتز سینه به مرور کوچک تر می شود و باعث ایجاد انقباض کپسولی می شود. این عوارض برای همه ی بیماران رخ می دهد، اما برای برخی کمتر و برای دیگران بیشتر است. پزشک می تواند اگر درد و تورم زیاد شد، طی جراحی کوچکی این انقباض را درمان کرده یا کپسول را خارج کند.

اختلال در شیردهی:

این نکته را به خاطر داشته باشید، که همیشه در زمان مراجعه به پزشک، انتظارات و برنامه های خود برای آینده (که به این جراحی مربوط اند!) را با ایشان در میان بگذارید. اگر قصد بارداری و یا شیردهی به نوزاد خود را دارید، بسیار مهم است که جراح شما قبل از انجام جراحی پروتز سینه از آن مطلع شود تا بر اساس آن برخی جزئیات را رعایت کند.

البته معمولا همه ی خانم ها پس از پروتز سینه قابلیت شیردهی به نوزاد خود را دارند؛ اما ممکن است شیر تولید شده دیگر کافی نباشد.

چروک شدن پروتز:

این عارضه یکی از رایج ترین عوارض، بعد از ایمپلنت سینهی از جنس آب نمکی یا سالین است. چرا که در این پروتز مایع داخل آن، با حرکت کردن ظاهر دفورمی را پدید می آورد. البته در پروتز های سیلیکونی هم گاهی به علت با کیفیت نبودن برند پروتز، تغییراتی رخ می دهد که اگر در ناحیه ی پایینی پروتز باشد کمتر نمایان می شود.

نشتی یا پارگی پروتز:

پروتز ها معمولا از دو قسمت پوشش یا دیواره، و محتویات سیلیکونی یا آب نمکی تشکیل شده اند. (به جز پروتز ثابت) که اگر به هر دلیلی آسیبی به دیواره ی آن وارد شود و یا اگر بافت پوشش در دمای بدن تبدیل به مایع شود، محتویات آن به درون بافت سینه و غده های لنفاوی نشت می کند. بیمار باید در چنین شرایطی سریعا به پزشک خود اطلاع داده و به مراکز درمانی مربوطه مراجعه کند. عدم رسیدگی به موقع تحت چنین شرایطی بسیار خطرناک خواهد بود.

نامتقارن شدن پستان ها:

اگر پزشک جراح شما بی تجربه باشد؛ ممکن است پس از جراحی و اتمام دوران نقاهت، متوجه شوید که سینه های شما نامتقارن هستند. ممکن است این عدم تقارن از قبل وجود داشته یا به علت جابجایی پروتز سینه رخ دهد.

البته لازم نیست پس از عمل در صورت دیدن ناقرینگی وحشت کنید، چرا که تورم سینه ها بعد از مدتی از بین می روند و ممکن است این ناقرینگی به این دلیل باشد.

اما در هرصورت سعی کنید پزشکی متبحر و با تجربه انتخاب کنید و حتما نمونه کارهای ایشان را با دقت مشاهده کنید.

اسکار پوستی:

جای زخم به عنوان عوارض ایمپلنت و پروتز سینه طبیعتا وجود دارد. اسکار های پوستی، می توانند بسته به کشیدگی پوست، عفونت، فشار به سینه، سروما و… میزان و ماندگاری متفاوتی پیدا کنند. معمولا بعد از عمل، اسکار کمرنگ اما قابل مشاهده ای باقی خواهد ماند که با لیزر و کرم های ترمیم کننده می توان از شر آن ها خلاص شد.

سروما:

سروما یعنی تجمع مایع در بافت بدن. ممکن است سروما هم جزو عوارض پس از جراحی پروتز سینه ی بیمار باشد که در این صورت برجستگی، درد و تورم زیاد در ناحیه ی سینه، سبب خواهد شد به پزشک مراجعه کنید. استفاده از درن ها یا تخلیه مایع درون بافت با سرنگ می تواند این عارضه را به ترتیب پیشگیری و درمان می کند.

برای جراحی با کمترین عوارض چه باید کرد؟

اگر دوست دارید کمترین عوارض پروتز سینه را داشته باشید، در وهله ی اول باید بهترین پزشک جراح پروتز و ایمپلنت سینه را انتخاب کنید.

جراح خوب برای عمل پروتز سینه، حتما بالاترین دستمزد را ندارد؛ اما قطعا تجربه، تخصص و مهارت کافی دارد و توانسته است رضایت بیماران سابق خود را جلب کند. هزینه ی جراحی پروتز سینه شامل موارد زیادی می شود. پس توجه کنید که به دنبال کمترین هزینه جراحی نباشید چرا که می تواند سلامتی و زیبایی شما را به خطر بیندازد. سپس باید با دقت مراقبت‌های بعد از عمل پروتز سینه را انجام دهید و پانسمان‌های خود را به‌صورت استریل و مرتب عوض کنید. همچنین باید داروها طبق دستور \زشک و تا زمان معین مصرف کنید.

مشاوره با پزشک جراح

اگر قصد جراحی پروتز سینه را دارید، اما نگرانی و پرسش‌هایی ذهن شما را درگیر کرده‌است، بهترین راه‌حل مشورت با متخصصی مجرب و مسئولیت‌پذیر است.

برای دریافت نوبت مشاوره با دکتر حمید رضوانی، جراح متخصص و با تجربه ی پیکرتراشی و زیبایی اندام با ما در تماس باشید. شما همچنین می توانید نمونه کارهای واقعی دکتر را از صفحه ی اینستاگرام ایشان به آدرس @drHamidRezvani مشاهده و دنبال کنید.