,

خطر آمبولی بعد از عمل پیکرتراشی

ترومبوآمبولی یکی از ترسناک ترین و جدی ترین عوارض در عمل پیکرتراشی بدن است. میزان شیوع آن بعد از عمل های جراحی پلاستیک مقدار قابل تاملی بود. بعد از آن، تحقیقات گسترده ای انجام شده و با پیشرفت هایی که در دستگاه های پیکرتراشی و تجهیزات اتاق عمل صورت گرفته میزان آمبولی بعد از عمل لیپو بسیار کم شده است. البته لزوم آگاهی و دانش پزشک و استفاده از این تجهیزات در کلینیک ها یا بیمارستان ها هم در کاهش عوارض لیپوماتیک بسیار موثر است.

علت آمبولی در عمل لیپوماتیک چیست؟

زمانی که یک ماده (جامد، مایع یا گاز) از طریق سیاهرگ عبور کرده و وارد قسمت دیگری از بدن شود، آمبولی رخ می دهد.
آمبولی، باعث انسداد یک شریان خون می شود که منجر به علائم نارسایی اندام خواهد شد. با توجه به اینکه این خطر ممکن است علت ناتوانی باشد، توجه به آن ضروری است.
آمبولی چربی، زمانی رخ می دهد که بافت چربی به شریان های خون راه پیدا کند. از علائم بروز این بیماری می توان به تنگی نفس، اختلالات عصبی، کاهش پلاکت و غیره اشاره نمود. شایعترین آمبولی، مربوط به حرکت لخته‌خون از نقطه‌ای به نقطه دیگر بوده که معمولا از وریدهای پاها منشا گرفته و در ریه مسیر شریانها را می‌بندد.
در این مقاله عوامل و احتمالات بوجود آمدن آمبولی در لیپوماتیک (انواع جراحی پیکرتراشی) را بررسی می کنیم.

-
خطر آمبولی بعد از عمل پیکرتراشی -

آمبولی در جراحی لیپوماتیک

افرادی که بنا به هر دلیل، تصمیم به جراحی تخلیه چربی بدن می گیرند، با مراجعه به جراح پیکرتراشی و بیان شرایطشان یکی از روش های پیکرتراشی را انتخاب می کنند که عمل لیپوماتیک و عمل لیپوست، رایج ترین آنهاست.
در این جراحی، چربی با حرکات لرزشی لیپیدها، آزاد و با لوله ساکشن براحتی از بدن خارج میشوند.

علت اصلی مرگ و میر مرتبط با لیپوساکشن، آمبولی ریه (PE) است. این اتفاق بیشتر اوقات زمان بیهوشی عمومی یا آرام بخشی شدید داخل وریدی (IV) رخ می دهد. تزریق مایع IV غیر ضروری قبل از عمل، که باعث همودیلوشن و لیپوساکشن بیش از حد می شود. بیمارانی که تحت بیهوشی عمومی به مدت بیش از 30 دقیقه قرار دارند. ممکن است در اثر بی احتیاطی و کم دقتی پزشک در حین عمل دچار ترومبوآمبولی ریوی شوند. از آنجا که مدت زمان انجام جراحی هم در بوجود امدن احتمالی آمبولی تاثیرگذار است، تجربه جراح نقش مهمی در سلامت بیمار بازی میکند.

متوسط طول جراحی من دو ساعت و 24 دقیقه بوده است. من دوست دارم جراحی های ترکیبی خود را کمتر از پنج ساعت نگه دارم، زیرا تجربه من این بوده است که با نگه داشتن آن در آن محدوده زمانی، عوارض کاهش خواهند یافت.

دکتر نیوال


ترومبوز بروز مجموعه ای از رویدادهای پیچیده است که منجر به التهاب عروقی می شود. ممکن است بین خطر ترومبوآمبولی و تکنیک های جراحی یا بیهوشی رابطه وجود داشته باشد. پیشرفت علم باعث شده است تا جراح لیپوساکشن عوامل آمبولی را راحت‌تر شناسایی کند و در نتیجه بیماران کمتر در معرض خطر آمبولی هستند. با تحقیقات انجام شده و عقیده پزشکان ، آمبولی چربی در عمل زیبایی پیکرتراشی جزو عوارض بسیار نادر می باشد. ولی باید در نظر گرفت که بروز آمبولی و شیوع آن ممکن است برای فرد بسیار خطرناک هم باشد.
حین عمل زیبایی لیپوماتیک، بافت های چربی توسط لوله ساکشن کانولا از بدن خارج می شوند. با این حال، ممکن است مقدار کمی از چربی در درون شریان های آسیب دیده خشک می شوند.

خدمات دکتر حمید رضوانی

متخصص جراحی عمومی، پلاستیک و ترمیمی در تهران

  • پیکرتراشی به روش لیپوست
  • جراحی پروتز سینه و لیفت سینه
  • عمل فرم دهی و تزریق چربی باسن
  • جراحی ابدومینوپلاستی و مینی ابدومینوپلاستی
  • ژنیکوماستی (کوچک کردن سینه در آقایان)
  • ماموپلاستی (کوچک کردن سینه در خانم ها)

برای تعیین نوبت و مشاوره تماس بگیرید.

 09107103228

09107103227

-

عوامل موثر در ایجاد آمبولی ریه

عوامل اصلی خطر آمبولی ریه PE بعد از عمل پیکرتراشی شامل  موارد زیر می باشد:

  •  سابقه ترومبوز وریدی عمقی قبلی (DVT)
  • تروما
  • چاقی
  • سن بالای 40 سال
  • بی حرکتی طولانی مدت
  • وریدهای واریسی
  • نقایص مولکولی ارثی در چندین جزء هموستاتیک

موارد دیگری هم هستند مانند زمان جراحی و وجود استروژن در خون برای بانوان که در زمان مراجعه برای نوبت عمل، پزشک شما را آگاه میکند و سفارشات لازم را به شما خواهد کرد.

-
خطر آمبولی بعد از عمل پیکرتراشی -

دکتر حمید رضوانی با استفاده از تجهیزات پیشرفته در اتاق عمل، ایمنی بیشتری برای بیماران خود رقم میزنند.

شرایط افزایش احتمال بروز آمبولی

به طور کلی، ریسک بروز عوارض جانبی عمل زیبایی پیکرتراشی زمانی بیشتر می شود که جراح شما روی بخش اعظمی از بدن شما پیکر تراشی انجام دهد. همچنین در صورتی که حین انجام عمل لیپوماتیک شما، یک یا چند عمل زیبایی دیگر نیز صورت گیرد، خطر بروز این عوارض افزایش خواهد یافت.
برای پزشکان نیز بسیار مهم است که از تکنیک های پیکرتراشی مناسب بیمار استفاده کنند.
در واقع، پزشکان باید برای انجام کانتورینگ بدن (لیپوماتیک)، روش جراحی هر بیمار را متناسب با شرایط ویژه ی او انتخاب و اجرا کنند.
شما باید پیش از پیکر تراشی، سابقه ی بیماری های خود را با پزشک خود در میان بگذارید. یک پزشک خوب و حرفه ای قادر است تنها با نگاهی اجمالی به پرونده پزشکی شما بی خطرترین روش ممکن پیکرتراشی را برای شما به کار بندد.
البته با پیشرفت و هوشمند شدن دستگاه ها، سعی شده است که از عوارض بعد از عمل های جراحی زیبایی شکم جلوگیری شود. این مورد تقریبا در لیپوماتیک نزدیک به صفر است.
امکان به وجود آمدن عارضه آمبولی در جراحی پلاستیک در صورتی افزایش خواهد یافت که مهارت و تجربه پزشک در استفاده از این دستگاه کافی نباشد. به همین خاطر همیشه توصیه میکنیم در انتخاب پزشک و کلینیک تخصصی معتبر دقت لازم را داشته باشید .در غیر این صورت آسیب های جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

دکتر حمید رضوانی، دکتر جراح زیبایی شکم و سینه

فرم درخواست مشاوره

درخواست خود را ثبت کنید. با شما تماس میگیریم.

  • شماره همراه خود را با اعداد انگلیسی وارد نمایید

درمان و پیشگیری از آمبولی در لیپوماتیک

ترومبوز ورید عمقی DVT علت اصلی آمبولی است. در DVT لخته های خون در رگ های بزرگ پا ایجاد میشوند.
درمان آمبولی با هدف حل کردن، از بین بردن یا محدود کردن رشد لخته خون انجام میشود.

راه های پیشگیری از آمبولی

برای پیشگیری از تشکیل آمبولی در حین و بعد از عمل جراحی، میتوان یک سری نکات پیشگیرانه را انجام داد:

  • مصرف داروهای ضد انعقاد خون
  • افزایش تحرک
  • حفظ وزن متناسب
  • رژیم غذایی سالم
  • قطع مصرف استروژن تا مدتی قبل و بعد از جراحی
  • قطع مصرف دخانیات تا مدتی قبل و بعد از عمل زیبایی
  • استفاده از پدهای حرارتی روی میز عمل
  • با استفاده از جوراب های فشاری متناوب (مدت زمان پوشیدن گن بعد از لیپوماتیک و ابدومینوپلاستی)
  • آنتی بیوتیک های IV بعد از عمل
-
تصویر تشکیل آمبولی در رگ های پا

برای مشاوره و تعیین حدودی قیمت لیپوماتیک با شماره 09107103228 تماس بگیرید. در واتساپ هم پاسخگوی شما خواهیم بود.

به بیمارانی که وزن و BMI بالا دارند توصیه میشود ابتدا وزن خود را به اندازه ایده ال برسانند تا خطر احتمالی هرکدام از این عوارض کم شود. BMI ایده آن برای عمل جراحی زیر 33 است.
اما مهمتر از درمان، پیشگیری از ایجاد آمبولی در حین عمل لیپوماتیک است.
دکتر حمید رضوانی با استفاده از دستگاه پیشرفته پمپ پنوماتیک IPC احتمال خطر آمبولی برای بیماران خود را به صفر رسانده اند.
با دستگاه پنوماتیک ، قبل از اینکه فرد بیهوش شود جورابهایی که ده دستگاه متصل هستند به پاهایش بسته می شوند.
پمپ دستگاه باعث می شود انتقال خون به سمت بالا به طور متناوب انجام شود تا در اندام تحتانی ایست خون نداشته باشیم و از لخته شدن خون و آمبولی جلوگیری کند.

خلاصه مطلب

در بیشتر موارد،آمبولی، در جابجایی لخته‌خون از در وریدهای پا از جایی به جای دیگر بوجود می آید و در ریه مسیر شریانها را می‌بندد.
علت اصلی مرگ و میر مرتبط با لیپوساکشن آمبولی ریه (PE) است. اما امروزه با وجود دستگاه های پیشرفته در اتاق عمل می توان از خطر آمبولی پیشگیری کرد.
بنابراین با انتخاب جراح پیکرتراشی خوب و مجرب و اطمینان از محل جراحی و دستگاه ها میتوانید ریسک خطر امبولی را در عمل لیپوماتیک کاهش دهید. به اضافه اینکه داروهای بعد از جراحی نیز در این موارد موثر هستند.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *